Jaarrekening

3. Baten en lasten per programma

Saldo van baten en lasten

Programma 5. Werken, ondernemen en ontspannen
(bedragen x € 1.000)

Realisatie

Begroting na wijziging

Verschil

Lasten

8.608

8.336

-272

Baten

4.618

3.324

-1.293

Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten

3.990

5.011

1.021

Toevoeging/onttrekking aan reserves

513

902

389

Gerealiseerde totaal

3.477

4.109

632

Toevoeging of onttrekking aan reserves

Op een programma kan een saldo ontstaan door de restanten op de eenmalige budgetten die gepaard gaan met toevoegingen of onttrekking aan reserves. Dit betreft zowel af te sluiten en over te hevelen budgetten als budgetten waarop verlagingen zijn toegepast. Het saldo van de toevoeging/onttrekking aan reserves op dit programma ontstaat door het (de) volgende eenmalige budget(ten) en reservemutatie(s):

Eenmalige budgetten (bedragen x € 1.000)

Over te hevelen

Restant

Bedrijvenregeling Drenthe

36

Dorpenfonds

64

Culturele Alliantie

15

Coronasteun cultuur

167

Uitvoeren centrumvisie

40

Uitvoering Digitale Winkelstraat

3

Uitvoeringsagenda

35

Opstellen Kerkenvisie

25

Beweegdorpen

5

390

Reservemutaties (bedragen x € 1.000)

Reservering aankoop kunstwerken

-1

-1

389

Hieronder volgt het overzicht van de verschillende nadelen en voordelen op het programma die groter zijn dan € 20.000.

Voor een verdere toelichting op de over te hevelen bedragen wordt verwezen naar de bijlagen met betrekking tot de eenmalige budgetten.

Toelichtingen op de verschillen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Totaal

Lasten

Baten

Nadelig

Uren

-58

-58

Levering derden: Rodermarkt

-38

-38

Salarissen huidig personeel

-144

-144

Voordelig

Forensenbelasting

27

27

Kapitaallasten

44

44

Bijdr. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: onderhoud havezathe Mensinge

22

22

Grondexploitaties bedrijven

661

661

Diverse kleinere afwijkingen (< € 20.000)

117

Resultaat vóór correctie reservemutatie

631

-196

710

Per saldo een voordelig resultaat van

632

-196

710

Nadelig
Uren (€ 58.000 nadelig)
Een nadelig saldo op doorbelaste arbeidsuren ontstaat onder meer door een groter personeelsbestand, grotere verlofsaldi en lager ziekteverzuim dan begroot. Bovendien ontstaan urenverschillen op programmaniveau doordat medewerkers gedurende het jaar op andere programma’s werkzaam kunnen zijn dan werd verwacht. Per saldo heffen de voordelen en nadelen op de uren elkaar op en resteert er geen verschil.

Levering derden: Rodermarkt (€ 38.000 nadelig)
In 2022 hebben we meer kosten gemaakt ten aanzien van evenementen. In dit specifieke geval kleintje en de grote Rodermarkt. De extra kosten zijn voornamelijk gelegen in het werken met cameratoezicht, extra inzet van Boa’s etc. Door de terugtrekkende beweging van de politie en strengere eisen qua veiligheid zijn er extra kosten gemaakt om deze grote evenementen binnen onze gemeente veilig te laten verlopen. Nu de verwachting is dat deze ontwikkeling extra kosten met zich mee blijft brengen zal hiervoor richting de begroting 2024 een voorstel voor geschreven worden.

Salarissen huidig personeel ( € 136.000 nadelig)
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Personele lasten.

Voordelig
Forensenbelasting (€ 27.000 voordelig)
Bij het vaststellen van de tarieven was de  ontwikkeling van de WOZ waarde van de recreatiewoningen niet volledig bekend.

Kapitaallasten (€ 44.000 voordelig)
Een voordelig saldo op de kapitaallasten ontstaat wanneer er minder geïnvesteerd is dan begroot. In het hoofdstuk Investeringen vindt u een toelichting op de afwijkingen op de investeringen per programma.

Bijdragen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: onderhoud havezathe Mensinge (€ 22.000 voordelig)
Dit betreft een terugkerende subsidie die jaarlijks in hoogte verschilt. Het bedrag is bij ons niet vooraf bekend.

Grondexploitaties bedrijven (€ 661.000 voordelig)
De verbijzondering van grondexploitaties woningen is als volgt:

(bedragen x € 1.000)

Realisatie

Begroting na wijziging

Verschil

- Haarveld Roden

-432

0

432

- De Westerd II Peize

-229

0

229

-661

0

661

Zie de paragraaf Grondbeleid voor een verdere toelichting op de grondexploitaties.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2023 10:36:07 met de export van 06/26/2023 10:23:55