Verschillen en toelichtingen
In dit onderdeel lichten we de verschillen tussen de begroting 2022 en de realisatie 2022 per afdeling en dekkingsbron groter dan € 100.000 toe. Daarnaast lichten we de verschillen op het vervangings- en knelpuntenbudget toe.
Beheer
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Beheer | In dienst | 5.809 | 5.955 | 5.413 | 148 |
Ingeleend | 0 | 44 | 437 |
De oorzaak van het overschot van € 148.000 heeft te maken met openstaande vacatures bij de binnendienst.
Beleid en Realisatie
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Beleid en Realisatie (2) | In dienst | 1.828 | 1.466 | 1.635 | -233 |
Ingeleend | 0 | 168 | 232 | ||
(2) Inclusief conciërges OPON en avondverzorging. |
De overschrijding ontstaat voor een deel door detachering van medewerkers bij de NMD Samenwerking. Alle lasten en baten zijn verwerkt binnen de afdeling Beleid en Realisatie.
De wijziging is in een begrotingswijziging verwerkt. Hierin is echter alleen de detacherings-vergoeding opgenomen en niet de uitzetting van de salarislasten. Dit heeft een overschrijding van € 169.000 tot gevolg. Het restant van de overschrijding van € 64.000 wordt veroorzaakt door extra kosten inhuur. Door vertrek van de teamleider was inhuur noodzakelijk.
Strategie en Ontwikkeling
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Strategie en Ontwikkeling | In dienst | 2.125 | 2.097 | 1.995 | -269 |
Ingeleend | 0 | 237 | 608 |
Het nadeel op de afdeling Ontwikkeling en Strategie komt vooral door hogere inhuurkosten. Een deel van de inhuurkosten wordt gedekt uit diverse projecten. Dit betreft zowel eenmalige budgetten, investeringen als het budget maatregelen verduurzamen. Een ander deel van de inhuurkosten betreft inhuur op personele knelpunten, daar waar vacatureruimte niet ingevuld kon worden en er uitval was door ziekte. Deze inhuur bood uitkomst binnen de huidige krapte op de arbeidsmarkt, maar leidde wel tot een financieel nadeel.
Publiekszaken
(bedragen x € 1.000) | |||||
Afdeling | Betreft | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Publiekszaken | In dienst | 5.524 | 5.620 | 5.269 | -468 |
Ingeleend | 300 | 794 | 1.613 |
De overschrijding op de salarislasten van de afdeling Publiekszaken is voornamelijk gerelateerd aan de kosten die gemaakt zijn voor Oekraïne, in dit geval € 433.000 voor inhuur derden in het kader van beveiliging. Er komt vergoeding vanuit het Rijk voor deze gemaakte kosten. Daarnaast is er per saldo een nadelig resultaat op de kostenplaats van € 35.000 door hogere kosten voor inhuur derden. Dit maakt in totaal het verschil van € 468.000.
Vervangingsbudget
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Vervangingsbudget | 92 | -80 | 0 | -80 |
Het vervangingsbudget bleek in 2022 ontoereikend om de uitval en benodigde vervanging van personeel financieel op te vangen. Het resterende nadeel over 2022 bedraagt € 80.000. In de laatste twee maanden van 2022 is er relatief veel aanspraak gemaakt op het vervangingsbudget, waardoor de standen bij zowel de 2e trimesterrapportage als de slotwijziging geen aanleiding waren om de begroting vroegtijdig te wijzigen. Het nadeel van € 80.000 ligt verspreid over alle afdelingen van de organisatie.
Knelpuntenbudget
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Knelpuntenbudget | 0 | 679 | 0 | 679 |
In 2022 is voor knelpunten in totaal € 1.255.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is verdeeld over een structureel budget (€ 645.000) en een eenmalig budget (€ 610.000). Binnen het structurele deel is een bedrag van € 450.000 verplaatst naar het vervangingsbudget (€ 300.000) en opleidingsbudget (€ 150.000). Het structurele deel van het knelpuntenbudget eindigt met een beschikbaar bedrag van € 195.000 en komt ten gunste van het jaarresultaat. Daarnaast is binnen het eenmalige deel een bedrag van € 126.000 verplaatst naar diverse afdelingen voor bijvoorbeeld de inzet van een preventiemedewerker en een beleidsmedewerker participatie. Het eenmalige deel van het knelpuntenbudget eindigt met een beschikbaar bedrag van € 484.000. Wij stellen in deze jaarstukken voor dit bedrag over te hevelen naar 2023.
Investeringen
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Investeringen | -759 | -759 | -396 | -364 |
Er is in 2022 minder geïnvesteerd dan begroot. Dit heeft niet alleen geleid tot een financieel voordeel op de kapitaallasten, maar ook tot een financieel nadeel op de dekking van personele lasten door investeringen. Waar verwacht werd dat de organisatie voor € 759.000 aan uren zou toeschrijven aan de investeringen, kwam de realisatie uit op € 396.000. Het nadeel over 2022 bedraagt daardoor € 384000.
Grondexploitaties
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Grondexploitaties | -597 | -597 | -466 | -131 |
Met name bij de projecten Roden-Zuid en Peize-Zuid zijn minder uren door eigen personeel verantwoord. Dit leidt logischerwijs tot een lagere dekking door de grondexploitaties van de kosten voor overhead.
Tarieven afval en riolering
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Tarieven afval en riolering | -1.438 | -1.438 | -1.260 | -178 |
Dit nadeel van te weinig geschreven uren is ontstaan door uitval van medewerkers waardoor uitzendkrachten zijn ingehuurd. Uitzendkrachten schrijven geen uren en de kosten worden rechtstreeks in de kostenplaats afvalstoffenheffing geboekt.
Overige tarieven
(bedragen x € 1.000) | ||||
Dekkingsbron | Primitief begroot | Begroot na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Overige tarieven | -757 | -757 | -1.097 | 340 |
De hogere dekking uit de overige tarieven (leges) is voornamelijk toe te schrijven aan een hoger dan begrote kostendekkendheid op de omgevingsvergunningen en de reisdocumenten.
De relatief hoge kostendekkenheid op de omgevingsvergunningen is in 2022 met name gelegen in het feit dat veel aanvragen door een externe partij zijn afgehandeld. Deze externe partij schrijft geen uren, waardoor er bij de berekening uitgegaan moet worden van normuren. Daarnaast zijn er in 2022 veel aanvragen ontvangen en afgehandeld, waaronder ook een aantal grote projecten. Deze combinatie van factoren heeft geleid tot een relatief hoge kostendekkendheid. Waar verwacht werd dat 111% van de kosten -en dus ook de personele kosten- gedekt zou worden in 2022, bedroegen de baten uiteindelijk 126% van de lasten.
Ten aanzien van de reisdocumenten zijn meer uren gemaakt dan begroot, omdat er ook daadwerkelijk meer reisdocumenten zijn aangevraagd dan begroot. Dit komt mede doordat inwoners tijdens de corona-jaren niet gewezen zijn op het verlopen van reisdocumenten om zo het aantal bezoeken aan het gemeentehuis te minimaliseren. Daarnaast kon er tijdens deze periode niet of nauwelijks gereisd worden, waardoor de inwoners niet de behoefte hadden om reisdocumenten aan te vragen of te verlengen. Inmiddels is dit weer op gang gekomen en lijkt er een inhaalslag plaats te vinden sinds 2022. De verwachting was dat 85% van de kosten gedekt zou worden in 2022, maar de baten bedroegen 113% van de lasten.