Wat hebben we wel gerealiseerd en wat niet?
WMO
Om onze inwoners passende ondersteuning te bieden en actief deel te kunnen laten nemen aan onze samenleving hebben we in 2022:
- Contractmanagement op basis van doelmatigheid en rechtmatigheid uitgevoerd. Een start gemaakt met de inkoopdocumenten voor de aanbesteding huishoudelijke ondersteuning.
- Gewerkt met onze inwoners volgens het principe “één gezin, één plan, één regisseur”. En hier ook onze interne organisatie op aangepast.
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De decentralisatie van Beschermd Wonen is wederom uitgesteld , dit maakt dat het traject nog niet volledig is afgerond. Inmiddels zijn er wel de eerste stappen gezet om onze toegang in te richten op wat er gaat komen. Hiervoor sluiten we aan bij de regionale overleggen.
Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WVGGZ)
De meldfunctie Wvggz en het landelijke meldnummer ‘zorgwekkend gedrag’ zijn voor Drenthe in het Advies- en Meldpunt Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) ondergebracht. Het is een belangrijke pijler van het OGGZ-vangnet dat naast het meldpunt bestaat uit de functies triage, advies, bemoeizorg en casus- en procesregie. Dit Advies- en Meldpunt OGGZ is een breed meldpunt voor niet acute zorgvragen waar iedereen advies kan vragen of een melding kan doen over mensen in Drenthe waar grote zorgen over zijn als het gaat om hun gezondheid en welzijn.
Schuldhulpverlening
Sinds januari 2021 is de gewijzigde WGS (Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening) ingevoerd. Dit betekent dat de gemeente vroegtijdig berichten ontvangt van betalingsachterstanden bij energieleveranciers, zorgverzekeringsmaatschappijen en woningbouwverenigingen. Dit proces is inmiddels geïntegreerd in de dag dagelijkse werkzaamheden.
In 2022 is 36% van alle huishoudens met schulden bij ons in beeld gekomen via vroegtijdige berichten van energieleveranciers, zorgverzekeringsmaatschappijen en woningbouwverenigingen. Indien de betalingsachterstand hoger is dan €150,-- wordt er schriftelijk hulp aangeboden. Hierbij wordt nauw samengewerkt met Humanitas en indien noodzakelijk doorverwezen naar PLANgroep voor schuldtrajecten. Tijdens het traject houden de medewerkers schulddienstverlening van de gemeente proactief contact met de inwoner. 1 Jaar na afronding van het traject wordt nogmaals contact opgenomen met de inwoner voor eventuele nazorg.
In 2022 zijn we gestopt met het gebruik van de Voorzieningenwijzer. Met deze applicatie kunnen consulenten bij inwoners thuis besparingen op de vaste lasten inzichtelijk maken. De praktijk wees echter uit dat deze besparingen ook al in de reguliere contacten en gesprekken van de consulenten met de inwoners naar voren kwamen. De licentie Voorzieningenwijzer (en daarmee de kosten) hebben we daarom opgezegd.