Wat hebben we wel gerealiseerd en wat niet?
- Wij hebben inwoners verteld wat wij als bestuur doen en waar wij het gemeenschapsgeld voor gebruiken. Dit hebben we niet alleen verteld maar we hebben inwoners ook betrokken bij het geen we doen. Zo is bijvoorbeeld het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Noordenveld’ ter bespreking en afstemming voorgelegd aan inwoners. We vinden het namelijk belangrijk om te horen wat inwoners van onze plannen vinden.
- We hebben onze inwoners en organisaties tijdig betrokken bij het maken van plannen en beleid, zodat zij invloed hebben op de eigen leefomgeving.
Zo hebben we bijvoorbeeld omwonenden betrokken bij de nieuwbouw van KC de Marke in Roden. We hebben inwoners gevraagd om actief deel te nemen in een stuurgroep en vanuit deze rol mee te denken en te praten over KC de Marke en te horen wat wel en niet wenselijk is vanuit de buurt. Dit werkte, na een gewenningsperiode, over en weer erg goed.
- We hebben tal van informatiesessies georganiseerd als het gaat om veranderingen in de leefomgeving van de inwoners. Uitgangspunt is om inwoners en ondernemers met een open blik tegemoet te treden en te bespreken wat er kan en mag. En goed te beargumenteren wat er niet kan, of niet mag. Op, onder andere, deze manier willen we als bestuur transparant zijn in wat we doen en draagvlak vergroten onder onze inwoners.
Nog een aantal voorbeelden:
We hebben voor de nieuwbouw De Flint ouders, het schoolteam, buren, het Buurtschap en inwoners van Nietap betrokken bij de locatie keuze.
In dit traject kwam naar voren dat er een behoefte in het dorp is voor een eigen ruimte. Hieruit is het plan ontstaan om een MFA te gaan vormen.
Bij de MFA vorming zijn alle eerder genoemde partijen intensief betrokken inclusief een kinderopvang organisatie. Alle betrokken partijen nemen zitting in de projectgroep. Alle partijen doen actief mee aan het project. De communicatie is open en transparant en er is onderling vertrouwen.
Voor de nieuwbouw van de Hekakker willen we het proces inrichten zoals bij MFA De Flint en KC De Marke is gedaan.