Hieronder wordt aangegeven wat we per MUP-project in 2022 hebben gedaan.
15. Dienstverlening
Om de dienstverlening van de gemeente naar een hoger niveau te brengen is tijdens de vorige raadsperiode het programma De inwoner staat op de eerste plaats gestart in 2018. Hierin beschreven we onze ambities op het gebied van dienstverlening met daarbij een vierjarig uitvoeringsprogramma. Inmiddels is het programma afgerond. Op het huisvestingsvraagstuk na, zijn alle onderdelen met succes afgerond en heeft het programma bijgedragen aan een significante verbetering van onze dienstverlening.
16A. Participatie
- Er is een concept ontwikkeld voor een nieuw participatiebeleid. Dit concept is gebaseerd op onderzoeken en inbreng van o.a. projectleiders en raadsleden. Het concept is gepresenteerd aan de gemeenteraad, het college en het MT. De vervolgstap is om dit verder te ontwikkelen aan de hand van input van inwoners en medewerkers, werkzaam in het veld.
- Er is een beleidsmedewerker participatie gestart die onder andere adviseert bij het opzetten en uitvoeren van participatietrajecten. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan verwachtingsmanagement: het vooraf duidelijk schetsen van de 'spelregels'.
- De Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, nu naar 1 januari 2024. De Omgevingswet stelt eisen aan het participatiebeleid van de gemeente. Hier wordt rekening mee gehouden in het opstellen van het nieuwe participatiebeleid. Er is nog geen nieuwe participatieverordening. Daar wordt mee gewacht tot het beleid definitief is.
16B. Jeugdraad
De werkgroep Jeugd vanuit de raad houdt zich bezig met de organisatie van het spel Democracity, de in oprichting zijnde Kinderadviesraad en de mogelijkheid van jongerenparticipatie.
Spel Democracity
De leerlingen uit de groepen 8 van alle basisscholen in de gemeente zijn in de gelegenheid gesteld om het spel Democracity in de raadzaal van het gemeentehuis te spelen. Tijdens dit spel leren kinderen hoe onze democratie werkt. Ze gaan onderling fracties vormen en dan, door andere fracties te overtuigen van hun idee, samen een stad bouwen. Om het spel soepel te laten verlopen heeft de werkgroep een les ontwikkeld die in de week voorafgaande aan het spel aan de klas wordt gegeven. Leerlingen leren tijdens de les hoe bestuurlijk Nederland vormgegeven is. Het voordeel van de les is dat als de leerlingen het spel gaan spelen ze bijvoorbeeld weten wat een gemeenteraad is. daardoor is er tijdens het spel meer ruimte voor standpuntbepaling en overtuiging van andere fracties/partijen, etc..
Kinderadviesraad
In navolging van de pilot Kinderraad ondersteund door Missing Chapter is de wens gepeild om te komen tot een Kinderadviesraad (KAR). Elke basisschool kan 2 leerlingen afvaardigen in de KAR. De KAR kan gevraagd en ongevraagd met een advies komen aan de gemeenteraad. Om tot advisering te komen zullen de leden zich verdiepen in het onderwerp en zo nodig extern informatie inwinnen. Alle basisscholen ondersteunen het idee om tot oprichting van een Kinderadviesraad te komen. Op 20 april 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met de vorming van een Kinderadviesraad. Afgelopen schooljaar functioneerde de eerste Kinderadviesraad en telde 18 leden. De KAR heeft een eigen onderwerp gekozen waar advies over wordt uitgebracht nog voor het zomerreces. Dan nemen de leden van de eerste KAR ook afscheid en zal de gemeenteraad nieuwe leden voor de KAR benoemen.
Jongerenparticipatie
In 2022 hebben 'Up to Us' en de jongerenwerkers van WiN hun onderzoek naar de mogelijkheden van jongerenparticipatie in Noordenveld voortgezet. Gedurende dit onderzoek is er contact gelegd met een groep jongeren. Deze jongeren hebben aangegeven graag mee te willen denken over hoe wij jongeren het beste bij het beleid van de gemeente kunnen betrekken. In 2023 zal er een nadere invulling gegeven worden aan de jongerenparticipatie, in samenwerking met deze groep.
Sinds oktober nemen wij deel aan het ontwikkeltraject "Democracy Reloading", georganiseerd door Erasmus+ Jeugd en het Nederlands Jeugdinstituut. In dit traject wordt gewerkt aan het opzetten van betekenisvolle en duurzame jongerenparticipatie. Hierbij wordt kennis uitgewisseld tussen diverse andere gemeenten en een groep jongeren.