Hierna wordt aangegeven welke doelstelling met de betreffende verbonden partij wordt nagestreefd. In het kader van het vermelden van beleidsvoornemens wordt aangegeven welke bijzondere ontwikkelingen zich voordoen.
1. Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Doel: de gemeente Noordenveld maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Deze GR is een wettelijke verplichting op basis van de Wet veiligheidsregio’s. De 12 Drentse gemeenten financieren gezamenlijk voor een groot deel de veiligheidsregio Drenthe. Naast de 12 Drentse gemeentelijke bijdragen wordt de VRD voor een (klein) deel gefinancierd vanuit een Brede Doeluitkering (BDUR) van het Rijk. De VRD behartigt de belangen van de Drentse gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening in de regio. Daarnaast heeft de VRD de zorg voor een adequate samenwerking met de gemeenschappelijke meldkamer Noord Nederland. Ook is de VRD verantwoordelijk voor de gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: alle 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang/bevoegdheid: het bestuur van de VRD is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en rampen- en crisisbeheersing in Drenthe. Het algemeen bestuur bestaat uit alle Drentse burgemeesters. Een afvaardiging vanuit het algemeen bestuur vormt het dagelijks bestuur. Het veiligheidsbestuur wordt geadviseerd door het Directieoverleg Veiligheid. Hierin zitten de verantwoordelijke managers van de politie, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en regionale brandweer, onder voorzitterschap van de coördinerende gemeentesecretaris (Emmen).
Financieel belang: De gemeentelijke bijdrage is gekoppeld aan de component die de gemeente via het gemeentefonds ontvangt voor brandweerzorg (OOV-nieuw). De huidige rijksbijdrage uit het gemeentefonds wordt gezien als een weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten van gemeenten voor de brandweer en rampenbestrijding. Concreet betekent dit dat elke gemeente een gelijk aandeel aan inkomsten uit het gemeentefonds jaarlijks afdraagt aan de VRD. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de VRD bedroeg in 2022 €1.575.978.
- Resultaat 2022: negatief € 170.000;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 2.426.695
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 26.716.238
Risico’s: De risico's worden nu afgedekt door de algemene reserve van de VRD.
Ontwikkelingen: De VRD heeft zich afgelopen jaar wendbaar ingezet. Zo is er ondersteuning geboden bij de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en hebben ze ondersteund bij de crisisnoodopvang voor de opvang van asielzoekers. Er is gestart met het project Actualisering Bevolkingszorg. Hierin wordt gekeken of de bestaande organisatie van Bevolkingszorg in Drenthe nog past bij de huidige tijd. De eerste adviezen zijn opgesteld, het project loopt door in 2023. Daarnaast zijn opleiden, trainen en oefenen weer opgepakt, zoals voor de COVID-19 pandemie. Komend jaar richt de VRD zich onder andere op informatievoorziening en – veiligheid; Brandweerzorg: investering in voldoende brandweervrijwilligers; risicobeheersing als expertise op fysieke veiligheid en crisisbeheersing een kennis- en capaciteitsimpuls geven.
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Drenthe
Doel : Binnen het programma Samen Doen valt GGD Drenthe onder de Openbare gezondheidszorg. De GGD is voor de 12 Drentse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor de publieke gezondheid. Zij voert de taken uit zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast adviseert en ondersteunt zij de gemeenten bij het maken en uitvoeren van het lokale gezondheidsbeleid. Dit alles wordt bekostigd door een jaarlijkse bijdrage van de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : De 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van het wettelijk vastgelegde basispakket, op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de GGD bedraagt voor 2022 € 1.176.000 en komt overeen met de begroting 2022 van de GGD.
- Resultaat 2022: € 618.000
- Eigen vermogen 31-12-2022 € 3.801.000
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 7.219.000
Risico’s : In 2021 heeft de werkgroep GRIP op GR-en, de notitie 'Samen werken voor Drenthe' opgesteld. In de notitie, die vanaf 2022 van toepassing is voor de gemeenschappelijke regelingen zijn de volgende afspraken gemaakt:
1. Weerstandscapaciteit is aanwezig bij de deelnemers en in beperkte mate bij de gemeenschappelijke regeling;
2. Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regelingen vermeldt in de begroting het verschil tussen benodigd en beschikbaar weerstandsvermogen in totaal en naar rato voor de afzonderlijke deelnemers;
3. Een algemene reserve is toegestaan om ontwikkelingen in het loon- en prijspeil af te dekken, met een maximale omvang van 2,5% van de lasten van het betreffende jaar;
4. Als de verwachting is dat de ontwikkelingen in het loon- en prijspeil boven de maximale omvang van 2,5% uitkomt, is afwijken van de richtlijn van 2,5% mogelijk.
5. Het bedrag boven het vastgestelde maximum van de algemene reserve, vloeit naar rato van de deelnemersbijdrage terug naar de deelnemers.
Ontwikkelingen :
In 2022 zag de GGD de intensiteit van de COVID-pandemie langzaam afnemen. Hierdoor kon de afdeling 'infectieziektebestrijding' (IZB)afgeschaald worden. De bestrijding van het COVID-virus is grotendeels geïntegreerd in de regulier IZB. Naast het COVID-virus heeft de GGD zich ook gericht op de uitvoering van de Monkeypox vaccinatiecampagne en de screening op infectieziekten voor Oekraïense vluchtelingen. De werkvoorraad van de Jeugdgezondheidszorg op het basis- en voortgezet onderwijs is meer dan normaal opgelopen. Onder andere door de effecten van de COVID en de transformatie JGZ. Het inhalen en opgelopen leerachterstanden heeft op dit moment de grootste prioriteit in het onderwijs.
Vanuit het programma JGZ in flow zijn in het tweede kwartaal van 2022 de trainingen van start gegaan waarmee medewerkers zich de nieuwe werkwijzen eigen maken om zo nog meer maatwerk voor ieder Drents kind te leveren. De GGD Drenthe werkt samen met de Drentse gemeenten, partners en netwerken om belangrijke gezondheidsthema’s te agenderen en te adviseren om gezond gedrag te stimuleren. De thema’s uit het preventieakkoord krijgen hierbij aandacht. De GGD zet zich in om de activiteiten waar kan inhoudelijk te verbinden. Daarom werkt de GGD aan de volgende thema’s: ‘gezonde leefstijl en leefomgeving’, 'gezond en veilig opgroeien' , ’infectiepreventie’ en ‘sociale veiligheid’. Het doel van de GGD is dat inwoners van Drenthe gezond en veilig kunnen leven en mee kunnen doen in de samenleving.
3. Recreatieschap Drenthe
Doel : Behartiging van de belangen van recreatie en toerisme van de deelnemende gemeenten.
Vestigingsplaats: Diever.
Betrokken : Alle 12 Drentse gemeenten en de gemeente Ooststellingwerf.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het dagelijks bestuur.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage op basis van de begroting 2022. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan het Recreatieschap bedraagt voor 2022 € 78.317 en komt overeen met de begroting 2022 van het Recreatieschap.
- Resultaat 2022: € 0;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 828.965;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 804.838.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : De focus ligt op het vertalen van de landelijke visie (omgezet naar de regionale visie), in de nieuwe werkelijkheid, naar acties voor en door Drenthe en Ooststellingwerf, passend bij het DNA van Drenthe. Wetende dat je in Drenthe nog ongerepte natuur vindt, indrukwekkende verhalen, hartelijke mensen en het gevoel van oorsprong. Met de wetenschap dat toerisme, vanuit een grotendeels pas op de plaats, een belangrijke economische pijler is en kansen biedt voor de leefbaarheid en ontwikkeling van ons woon- en leefgebied ziet het Recreatieschap de volgende kansen c.q. opdrachten voor zich in 2022:
1. AANLEG NETWERKEN
De verdere aanleg van het wandelknooppuntennetwerk in gemeenten Meppel, Westerveld, Coevorden, Borger-Odoorn, Midden-Drenthe, Noordenveld en Aa en Hunze op weg naar een Drenthe-dekkend netwerk.
2. DOORONTWIKKELING WANDELAANBOD
Uitvoering acties uit het ‘Wandelkompas’ (beleidsstuk ontwikkeld door Provincie Drenthe en het
Recreatieschap). Het Recreatieschap wil het wandelaanbod op een kwalitatief hoger plan brengen in Drenthe;
3. PROACTIEF ONTWIKKELEN VAN BELEIDSADVIEZEN
Op basis van de overstijgende blik van het Recreatieschap op landelijke en regionale trends wil zij de
gemeenten proactief van bruikbare beleidsadviezen voorzien.
4. BETROKKENHEID BIJ BELEID EN UITVOERING VITALE VAKANTIEPARKEN
Het Recreatieschap is nauw betrokken bij Vitale Vakantieparken Drenthe.
5. STIMULEREN EN ONTWIKKELEN INITIATIEVEN TER BEVORDERING DUURZAAM TOERISME
Zowel in het NP Drents Friese grensstreken als in het NP Drentsche Aa is het Recreatieschap projectleider voor het onderdeel “Duurzaam Toerisme”. Het doel is te komen tot een gebied waar bezoekers vanuit dorpenen verblijfsaccommodaties slim worden geleid naar de juiste gebieden en routes, mede afhankelijk van interesse in en draagkracht van dat gebied. Hierin varen ook economische belangen wel bij, aangezien de bestedingen vooral plaatsvinden bij recreatiebedrijven en bij de middenstand in de dorpen;
6. ONTWIKKELING NIEUWE PROJECTEN TER ONDERSTEUNING VAN DE SECTOR
Het Recreatieschap voert veelal gemeentegrens-overschrijdend projecten uit en vaak met behulp
van provinciale of Europese subsidies.
7. SAMEN MET DE SECTOR EN ANDERE OVERHEDEN WERKEN AAN DE UITVOERING VAN PERSPECTIEF DRENTHE
Hoe toerisme en recreatie er in de toekomst uitziet wordt door ons samen bepaald. Belangrijk is nu te
werken aan een krachtig toeristisch en recreatief Drenthe. Een plek waar bezoekers het gevoel hebben alsof ze thuiskomen, ondernemers op een vruchtbare manier samenwerken en inwoners trots zijn en nergens anders willen wonen. Uitdaging is nu het opgestelde perspectief te laten inwerken en mede bepalend te laten zijn in de diverse te ontwikkelen beleidsplannen;
8. VERTALEN (BIG)DATA NAAR WERKBARE INFORMATIE VOOR GEMEENTEN EN SECTOR
Beleid kan niet zonder data. Effectmeting, trends en ontwikkelingen zijn te ontdekken uit data. Via het
project Leisure Valley wordt (samen met o.a. Provincie Drenthe, Marketing Drenthe en andere stakeholders) gezocht naar het “ontwarren” van beschikbare data.
9. VERGROTEN TOEGANKELIJKHEID/BARRIÈREVRIJ AANBOD (ZOWEL FYSIEK ALS DIGITAAL)
Werken aan beleid en via projectgerichte uitvoer voorzien in een goed toegankelijk
aanbod. Ook zal in samenwerking met Marketing Drenthe het aanbod op drenthe.nl
van ‘Vakanties voor iedereen’ verder zichtbaar worden gemaakt;
10. VERHOGEN BETROKKENHEID EN KENNIS RECREATIE BIJ EIGEN INWONERS
Als toerisme- en recreatiesector willen we meer toegevoegde waarde bieden aan de samenleving. Het
geluk van bezoekers, bedrijven en inwoners staat voorop. Krachtige toeristische bedrijven zorgen ervoor dat economische bestedingen van bezoekers van buiten het gebied terecht komen in de regio. Deze bedrijven functioneren als een propeller van de regionale economie. Bewoners en bezoekers maken volop gebruik van de recreatieve voorzieningen. Deze voorzieningen vergroten de aantrekkingskracht van onze leefomgeving. Belangrijk is de dialoog met bewoners open te houden en hen te betrekken bij ontwikkelingen in de sector. Hierin zal het Recreatieschap een belangrijke rol spelen.
4. Gemeenschappelijke regeling inzake aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA's)
Vestigingsplaats : Groningen.
Doel : Aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater.
Vestigingsplaats : Niet van toepassing.
Betrokken : Noordenveld en waterschap Noorderzijlvest.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Niet van toepassing.
Financieel belang : De bijdrage wordt toegekend op basis van verleende diensten. De kosten hiervoor worden voldaan uit het GRP.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Geen bijzonderheden.
5. Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Drenthe
Doel : De oprichting van een RUD vloeit voort uit de packagedeal tussen Kabinet, Het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Landelijk wordt de noodzaak voor de vorming van een RUD gevoeld om de kwaliteit van de uitvoering te vergroten en om de bestuurlijke versnippering over verschillende bestuursorganen tegen te gaan. Voor de totstandkoming van de RUD is in Drenthe gekozen voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, omdat voor deze bij uitstek publieke taak de publieke rechtsvorm goede waarborgen biedt. Het takenpakket bestaat uit de milieutaken en omvat zowel de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving alsmede milieu-specialistisch advies. Met deze samenwerking tussen de bestuursorganen en bestuurslagen wordt kennis, kwaliteit en capaciteit gebundeld. De intentie is dat deze samenwerking leidt tot een robuuste en toekomstbestendige organisatie. Op termijn zal dit mogelijk leiden tot kostenbesparing voor de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 12 Drentse gemeenten en de provincie Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en is tevens voorzitter van de RUD.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van de milieutaken op basis van een vastgestelde begroting. De verrekeningssystematiek is aangepast zodat deelnemersbijdragen gebaseerd zijn op daadwerkelijk ingezette uren. De bijdrage van de gemeente Noordenveld bedraagt in 2022 € 707.217. Dit is € 6.645 hoger dan aangegeven in de aangepaste begroting 2022 van de RUD.
- Resultaat 2022: - € 179.079;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 155.468;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 5.844.772.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van de RUD kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Daarnaast kunnen vraaggestuurde werkzaamheden (zoals onvoorziene klachten en extra asbestmeldingen) ook leiden tot extra kosten. Ook grotere projecten in de gemeente waarbij sprake is van milieuonderzoeken leiden tot meerkosten.
Ontwikkelingen :
Er wordt gewerkt aan een toekomstbestendige organisatie. Deze levert binnen de gestelde kaders een toegevoegde waarde aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving in Drenthe. Er wordt gewerkt aan een stabiele, gezonde en toekomstbestendige organisatie, die startklaar is voor de Omgevingswet (wanneer die ook moge worden ingevoerd, gelet op het herhaaldelijk uitstellen hiervan). Met de keuze om over te gaan tot gefaseerde invoering van risicogericht werken wordt een steeds beter inhoudelijk afwegingskader gecreëerd waarmee op basis van risico inschatting en milieurendement de uitvoering kan worden geprioriteerd.
Een van de belangrijke pijlers voor een toekomstbestendige organisatie is het werven van nieuwe medewerkers. Hiervoor is een samenwerking gestart met de noordelijke omgevingsdiensten om elkaar bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers te versterken. Ook is gestart met het werven van trainees.
6. Publiek Vervoer Groningen-Drenthe
Doel: Een optimaal, duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig vervoersysteem. Het is een samenwerking op het gebied van onder andere lokaal vervoer en vervoer speciaal toegespitst op doelgroepen, zoals het Wmo- en leerlingenvervoer. De samenwerking moet Publiek Vervoer in de toekomst betaalbaar te houden, duurzamer te maken en de service aan de reizigers verder verbeteren.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 22 gemeenten van Groningen en Drenthe, de provincies en het OV-bureau Groningen Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat uit een afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten 1 vertegenwoordiger per deelnemer per regio (er zijn 7 regio’s). De verantwoordelijk wethouder van Noordenveld, Kirsten Ipema, vertegenwoordigt het perceel Noord/Midden-Drenthe in het bestuur. Tevens is er een vertegenwoordiger van het OV-bureau lid van het bestuur. Aan het bestuur komen alle bevoegdheden toe die aan de Regeling zijn opgedragen.
Financieel belang : In de besluitvorming begin 2016 hebben colleges en het bestuur van het OV-bureau aangegeven in totaal voor de contractperiode een jaarlijks bedrag van maximaal € 800.000 op te brengen. Per deelnemer is een jaarlijkse bijdrage hiervoor vastgesteld, waarbij de gemeenten een onderlinge verdeelsleutel hanteren op basis van het gemeentefonds 2015 voor de Wmo. Volgens deze verdeelsleutel is de bijdrage van de gemeente Noordenveld in 2022 € 21.727. De deelnemersbijdrage en de vervoerskosten worden betaald vanuit het Wmo-budget.
- Resultaat 2022: € 265.000;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 430.000;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 228.000.
Risico’s : tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van Publiek Vervoer kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie:
- De kleine omvang van de organisatie en het feit dat er maar één persoon per functiesoort aanwezig is, zorgt ervoor dat er geen vervanging is bij ziekte of afwezigheid. Alle vervanging wordt daarom ingehuurd. Een ander gevolg is dat een groot deel van de kennis en kunde bij externe medewerkers ligt en Publiek Vervoer daarom afhankelijk is van inhuurkrachten;
- De Algemene Verordening Gegevensbeheer (AVG) blijft een aandachtspunt;
- De effecten van de pandemie Covid-19 hebben zijn weerslag op de vraag naar vervoer. De vraag naar speciaal vervoer is het bestaansrecht van Publiek Vervoer.
Ontwikkelingen :
- COVID-19 heeft enorme effecten gehad op de werkzaamheden van Publiek Vervoer. Alle producten die via Publiek Vervoer geleverd worden (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, Participatiewetvervoer, buurtbus, hub-taxi) hebben zwaar te lijden gehad onder de effecten van de corona-maatregelen. Er is veel energie gestoken in het afstemmen van de bevoorschotting voor de vervoerders die nodig bleek om hen te behoeden voor een faillissement;
- In 2022 is het besluit genomen om de vervoerscontracten met de vervoerders te verlengen. De huidige contracten lopen tot 31-8-2024. Het is mogelijk deze weer met twee jaar te verlengen;
- In het najaar 2021 zijn er enkele doorontwikkelingsprojecten gestart en nu wordt ingezet op het ontwikkelen van een visie voor de periode tot 2030.
7. Noordmidden-Drentse (NMD) samenwerking
Doel : De NMD-samenwerking heeft als belangrijkste doel de inkoop van ondersteuning die voortvloeien uit de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke opvang (Wmo) gezamenlijk uit te voeren. Ook de daaruit voortvloeiende (voorbereidende) werkzaamheden als beleidsvorming, contractmanagement, kwaliteitsmanagement en handhaving vormen onderdeel van de samenwerking.
Vestigingsplaats : Assen
Betrokken : gemeente Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur bestaat uit portefeuillehouders van de vijf deelnemende gemeenten die de Jeugdwet en/of Wmo in portefeuille hebben. Hieruit volgt dat de gemeente vertegenwoordigd kan worden door twee bestuurders.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor het samen inkopen van ondersteuning en/of behandeling vanuit de Jeugdwet en de Wmo op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld voor 2022 is vastgesteld op € 212.263. De bijdrage komt ten laste van het sociaal domein.
- Resultaat 2022: €0;
- Eigen vermogen 31-12-2022: €0;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: €0.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd.
Ontwikkelingen : De professionalisering van de NMD-samenwerking is nog in volle gang. Afspraken over de uitvoeringskosten zijn gemaakt voor een periode van drie jaar. Sinds eind 2022 huurt de NMD-samenwerking werkplekken bij de gemeente Noordenveld (tweede verdieping van het Inwonersplein). In 2023 zal er een evaluatie plaatsvinden.
7. Enexis NV
Doel : Netwerkbeheer.
Vestigingsplaats : Den Bosch.
Betrokken : Provincies en gemeenten bezitten de aandelen.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente bezit 0,0469% van de aandelen en ontvangt dividend.
- Resultaat 2022 € 1.300 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 5.441 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 4.907 miljoen.
Risico’s : Enexis is financieel gezond. De lange termijn credit rating afgegeven door Standard & Poor’s (S&P) voor Enexis Netbeheer B.V. is gewijzigd naar A+ met een negative outlook (was A+ stable outlook), waarmee wordt voldaan aan de interne eisen voor het behoud van een A credit rating profiel. Door de lagere regulatorische vergoeding voor vermogenskosten gedurende 2022-2026 acht S&P het namelijk niet waarschijnlijk dat Enexis Netbeheer B.V. de financiële ratio FFO/netto rentedragende schulden zonder extra maatregelen binnen de komende 24 maanden boven de drempelwaarde kan houden die past bij de huidige credit rating. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment ongeveer 51% eigen vermogen. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd door een overeengekomen streefwaarde van € 100.000.000 voor het jaarlijkse dividend.
Ontwikkelingen : Enexis NV is in 2009 op grond van de Splitsingswet losgekoppeld van voormalig moederbedrijf Essent NV. Dat betekent ook dat Enexis NV separaat gefinancierd moest worden. Dit heeft, in overleg met en met toestemming van de aandeelhouders (waaronder de gemeente Noordenveld) en het ministerie van BZK plaatsgevonden in de vorm van een viertal geldleningen met een looptijd van drie tot tien jaar en een rente van gemiddeld 4,65%. Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2009 hebben de verkopende aandeelhouders een belang gehouden in een aantal speciale vennootschappen, opgericht ter bewaking en registratie van hun rechten en verplichtingen uit hoofde van de verkoop van de aandelen Essent NV. Naast bovenvermelde Enexis NV zijn dat:
- Vordering op Enexis BV (kapitaalverstrekking en lening);
- Verkoop Vennootschap BV;
- CBL Vennootschap BV;
- CSV Amsterdam BV;
- Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (lening).
8. NV Waterleidingmaatschappij Drenthe
Doel : Gewaarborgde levering van water.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Provincie Drenthe en 11 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 72 aandelen.
- Resultaat 2021: € 9.9 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2021: € 61.268 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2021: € 125.877 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Het jaarverslag 2021 van WMD Drinkwater is goedgekeurd in de aandeelhoudersvergadering 17 juni 2022.
9. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doel : Behartiging van de bancaire zaken van onder meer de Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats : Den Haag.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Betrokken : Nederlandse staat, provincies en gemeenten.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 0,05% (30.771) van de aandelen.
- Resultaat 2022: € 300 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 4.615 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 107.459 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.